Wie zijn de juryleden van de MDG-NET Architectuurprijs 2022?

De inschrijving voor de MDG-NET Architectuurprijs is geopend! Uit alle inzendingen zal de driekoppige jury een winnaar kiezen. We stellen de juryleden graag aan u voor.

De inschrijving voor de MDG-NET Architectuurprijs is laagdrempelig. Alle gebouwen die in of na 2016 zijn opgeleverd, kunnen meedoen. Harde eis is natuurlijk wel dat er stalen dak- en/of gevelelementen gebruikt zijn bij de realisatie. Inschrijven kan via het online aanmeldformulier.

Drie juryleden, drie expertises

Juryvoorzitter is Christa Courage, eigenaar van Courage Interieur en Courage Architecten. Zij won de prijs zelf in 2013. Met ‘Woning Hermans’ in Almere liet zij destijds zien dat de toepassing van staal helemaal niet saai hoeft te zijn, het imago waar metaal helaas mee kampt in de bouwsector. Courage: “Golfplaten aan de buitenkant van een gebouw zijn saai, maar je kunt het ook sexy maken. Het gaat om de manier hóe je het brengt en de voorbeelden die je laat zien.” Courage is benieuwd naar wat voor pareltjes er tussen de aanmeldingen zitten: “Zodat we deze de aandacht kunnen geven die ze verdienen. We willen met de Architectuurprijs 2022 vooral ook aan de wereld laten zien dat er met metaal hele gave dingen te maken zijn.”

Waar Courage vooral zal kijken naar het gebouw zelf, zal jurylid Cees-Jan Pen juist letten op landschappelijke inpassingen en relaties tussen de panden en de omgeving. Als lector ‘De Ondernemende Regio’ van Fontys Hogescholen is hij veel bezig met het onderzoeken van vestigingsklimaat en leefkwaliteit. Volgens hem zijn logistieke landschappen te lang vergeten, terwijl ook daar gericht gebouwd kan worden: “Bedrijventerreinen moeten tegenwoordig ook duurzaam zijn, veel ondernemers willen er anders niet eens meer zitten. Bovendien is een groene omgeving waardevaster.” Ook vindt hij dat de overheid te lang heeft weggekeken van bestaande bedrijventerreinen en juist een aanjager zou moeten zijn in de ontwikkeling van circulair bouwen. Pen: “We moeten veel circulairder gaan bouwen, misschien is metaal juist wel de oplossing om een gebouw een andere look te geven!”

Jurylid Niels Blauwiekel gaat vooral letten op de technische aspecten. Als directeur van M3C, Bouwadviesburo voor metalen dak- en gevelconstructies, past deze rol hem als geen ander. Blauwiekel: “Ik zal vooral letten op productkeuzes en de hoofddraagconstructie. Bestaat die uit volkernliggers of is er gewerkt met vakwerkconstructies? Of wellicht nog lichtere systemen, zoals staalframebouw.” Er wordt volgens hem veel gezocht naar lichtere hoofddraagconstructies, hij verwacht dit dus zeker terug te zien in de inschrijvingen.

Gebouwen aandragen
Iedereen die wil kan een gebouw aandragen voor deze architectuurprijs. Van toeleveranciers tot architecten, maar bijvoorbeeld ook betrokken burgers. Heeft u al een bijzonder gebouw met metalen dak- en/of gevelaspecten in gedachten gekregen bij het lezen van dit stuk? Meld het bouwwerk snel aan via de onderstaande knop. Aanmelden kan tot en met 7 februari 2022.

Samen brengen we kwaliteit naar een hoger niveau!

De vereniging toeleveranciers Metalen Dak- en Gevelmaterialen is een vereniging voor en door bedrijven en heeft kennis delen en kwaliteit hoog in het vaandel staan.

Hiervoor heeft de vereniging in samenwerking met collega organisaties een kwaliteitsrichtlijn opgesteld conform de Europese richtlijnen.

Ook zit MDG-NET aan tafel bij (overheids)instanties waar bouwregelgeving wordt besproken en brengt metaal onder de aandacht als esthetisch en efficiënt bouwmateriaal.

De vereniging biedt een netwerk waarbinnen u collega’s uit de branche ontmoet, tijdens interessante ledenbijeenkomsten, kennissessies en excursies.

Wilt u ook lid worden van MDG-NET?
Vul het aanmeldformulier in of neem met ons contact op via e-mail.