MDG-NET Architectuurprijs 2022

Nomineer nu uw mooiste, meest unieke gebouw met metalen aspecten

Nederland kent veel architecturale parels met metalen aspecten die ons landschap sieren. Steeds meer creatieve ideeën geven invulling aan het complexe, actuele en maatschappelijk vraagstuk rondom de inrichting van een duurzaam, logistiek landschap. Reden voor MDG om de Architectuurprijs nieuw leven in te blazen en de technische- en esthetische kwaliteit bij bouwprojecten waar metaal is toegepast, te stimuleren. Architecten, aannemers en betrokken burgers kunnen vanaf nu tot en met 28 februari 2022 gebouwen aanmelden via de MDG-website.

Om de MDG-Architectuurprijs 2022 zo toegankelijk mogelijk te maken, is besloten om de deelname laagdrempelig te houden. Alle gebouwen die in 2016 of later zijn opgeleverd, komen in aanmerking voor de prijs. Uiteraard met als enige eis dat er gebruik is gemaakt van metalen dak en of gevelelementen. Wacht dus niet langer en nomineer uw eigen project of dat van een ander om mee te dingen naar de felbegeerde MDG-Architectuurprijs 2022.

Categorieën
Aangezien het aantal gebouwen in Nederland met metalen dak en of gevelelementen zeer divers is, kan er in maar liefst vier categorieën worden deelgenomen: Woningbouw, Industriebouw, Utiliteitsbouw en modulair bouwen, waarbij de laatste categorie bedoeld is voor gebouwen waar slechts beperkte middelen zijn gebruikt. Daarbij valt bijvoorbeeld te denken aan een Tiny House met een stalen gevel.

Beoordelingspunten
Inzendingen worden beoordeeld op de volgende vier punten: bruikbaarheid (technische aspecten), duurzaamheid (milieuaspecten, circulariteit en ecologie) schoonheid (esthetische aspecten), landschappelijke inpassing (de landelijke inpassing van het gebouw en het leefklimaat in en om het gebouw) en economische waarde.

Jury
Uit alle inzendingen zal de driekoppige jury een winnaar kiezen. We stellen de juryleden graag aan u voor: Christa Courage, Cees-Jan Pen en Niels Blauwiekel. Christa Courage is eigenaar van Courage interieur en Courage architecten, zij won de prijs zelf in 2013. Met ‘Woning Hermans’ in Almere liet zij destijds zien dat de toepassing van staal helemaal niet saai hoeft te zijn, het imago waar metaal helaas mee kampt in de bouwsector. Courage: “Ik ben heel erg benieuwd wat er in Nederland aan pareltjes staat, wat er nog gaat verrijzen en hoe wij die pareltjes vervolgens de aandacht kunnen geven die ze verdienen.” Waar Courage vooral kijkt naar het gebouw zelf, zal Cees-Jan Pen meer de landschappelijke inpassingen en relaties tussen bedrijfspanden en de omgeving beoordelen. Pen is deskundige op het gebied van werklocaties en lector van het lectoraat ‘De Ondernemende Regio’, een onderzoeksgroep verbonden aan Fontys Hogescholen. Jurylid Niels Blauwiekel gaat vooral letten op de technische aspecten. Als directeur van M3C, Bouwadviesburo voor metalen dak- en gevelconstructies, past deze rol hem als geen ander. Lees hier meer over de juryleden.

Bekendmaking
De jury beoordeelt in maart 2022 de inzendingen. De bekendmaking van de MDG-Architectuurprijs 2022 zal ook in maart 2022 plaatsvinden via de MDG website, gevolgd door een nieuwsbericht op de LinkedIn-homepagina van MDG-NET. De feestelijke prijsuitreiking volgt in het voorjaar van 2022 op een nog te bepalen locatie.

Meld hier het voor u mooiste, meest unieke gebouw met metalen aspecten aan om kans te maken op de MDG-Architectuurprijs 2022 in de categorie Woningbouw, Industriebouw, Utiliteitsbouw of Modulair bouwen.

Samen brengen we kwaliteit naar een hoger niveau!

De vereniging toeleveranciers Metalen Dak- en Gevelmaterialen is een vereniging voor en door bedrijven en heeft kennis delen en kwaliteit hoog in het vaandel staan.

Hiervoor heeft de vereniging in samenwerking met collega organisaties een kwaliteitsrichtlijn opgesteld conform de Europese richtlijnen.

Ook zit MDG-NET aan tafel bij (overheids)instanties waar bouwregelgeving wordt besproken en brengt metaal onder de aandacht als esthetisch en efficiënt bouwmateriaal.

De vereniging biedt een netwerk waarbinnen u collega’s uit de branche ontmoet, tijdens interessante ledenbijeenkomsten, kennissessies en excursies.

Wilt u ook lid worden van MDG-NET?
Vul het aanmeldformulier in of neem met ons contact op via e-mail.